Banesprog

Forleden tilbragtes en smule tid på Køge station inden toget mod Roskilde skulle afgå.

Tiden brugtes til at studere en informationssplakat fra banedanmark. Den indeholdt den information, at banedanmark “1-års justerer” et eller andet.

Den underlige formulering krævede nogen tankevirksomhed. At udgrunde betydningen heraf var lidt vanskelig, men efterhånden gik det op for os, at man for ca. et år siden skiftede nogle spor ud på s-banestrækningen. Det måtte med andre ord betyde, at man efter et årstid skulle justere de skinner, der måtte have forskubbet sig en smule i løbet af det første år efter ibrugtagningen, således at togdriften kunne foregå endnu mere gnidningsfrit end før justeringen.

Det banedanmark gerne ville fortælle var altså, at man etårsjusterer nye skinner, hvilket jo er glimrende. Men hvorfor man komplicerer forståelsen heraf ved at kalde fænomenet “1-års justerer” er ikke så ligetil at forstå, især ikke når man på hjemmesiden formår at udtrykke det samme umiddelbart begribeligt.

Når jeg nu var på hjemmesiden, kiggede jeg mig lidt omkring, og kunne forstå, at man rammer elmastefundamenter, bl.a. på den nye bane mellem København og Ringsted. Det overraskende var, at man med rambukken ikke nedrammer, men rammer disse fundamenter.

“Vi rammer de sidste tre mastefundamenter …”. Man må håbe man rammer.

Tags: , ,
Forrige post

Danske radioprogrammer mandag den 15. oktober 1934

Næste post

Grenzhus Schlagsdorf

Comments

  1. Svar

    DSB-skrift og Banedanmark-skrift er ofte enten ulæseligt eller noget volapyk. Hvorfor kan de ikke formulere sig umisforståeligt?

    Af en eller grund minder det mig lidt om domænet “Dinoffentligetransport.dk” – tror de virkelig, at man kan taste den vanvittige adresse ind på sin mobil, når man står ved et stoppested og ikke kan forstå, hvor bussen bliver af?

      • Jørgen
      • 7. oktober 2017
      Svar

      Det var i alle tilfælde umiddelbart begribeligt hvad informationen var. Det vil være lettere med dot.dk, hvis det ellers er en mulighed.

      Vi må gå ind for enkelhed.

  2. Svar

    Hmmm. Jeg er måske lidt på tværs i dag, men jeg kan umiddelbart ikke se noget forkert i at skrive 1-års-justering, hvis der er noget, der skal justeres efter et år? Især ikke, hvis der er en uddybende forklaring.
    Hvis man skriver “dot.dk” i sit søgefelt, er første/øverste hit et link til dinoffentligetransport.dk, så det er altså ikke sværere end som så 🙂

      • Jørgen
      • 9. oktober 2017
      Svar

      Jeg er ikke uenig, men der stod jo ikke det du skriver, men 1-års justerer, og det krævede altså lidt overvejelser at regne ud hvad det var.
      I øvrigt mener jeg stadig man nedrammer og ikke rammer pæle der skal ned i jorden ved hjælp af en rambuk, men det ændrer sig sikkert.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *