Emballage og adfærd

Danskernes varer er indpakkede så vi bliver storforbrugere af emballage.

I en lille notists i Berlingske kunne man her til morgen læse den oplysning, at mange danskere synes det ville være fint at få reduceret omfanget og mængden af emballage. Det vil forskellige virksomheder gerne være med til. Coop har fx reduceret størrelsen på den æske, der er opvaskemaskinetabs i. Men Coop har samtidig måttet konstatere, at kunderne køber de største æsker med disse tabs uagtet antallet er ens.

Det minder om at små børn vil vælge en stor, men mindre værdifuld mønt og fravælge en lille, men mere værdifuld når de skal vælge den mønt de tror er mest værd.

Jordskok

Jordskok i blomst forleden morgen.

Forrige post

Grønnestrand

Næste post

Langs Roskilde Fjord

Comments

    • Ellen
    • 7. september 2013
    Svar

    Ja, og det er sjovt, når det er små børn, men ikke så sjovt, når det er voksne, der ikke rigtig er kommet videre end det …
    Kunderne skal kun tilbydes én slags emballage; lige som Kvickly nu helt fjerner buræg fra sortimentet. Det er åbenbart det eneste, der hjælper, når man som kunde ikke kan tænke selv.

      • Jørgen
      • 7. september 2013
      Svar

      Nemlig, men det er da trist at forbrugerne mener et og handler pr. umodenhed.

  1. Svar

    Jeg føler mig ikke truffet med hensyn til opvaskemaskinetabs, for jeg har ingen opvaskemaskine, men jeg tror, jeg kunne gå i den samme fælde, simpelthen fordi jeg ikke ville give mig tid til at læse, hvor meget der er i de to forskellige æsker. Hvis de koster det samme, ser det jo umiddelbart ud, som om man får mere for pengene ved at købe den store æske. Når man allerede kan købe den mindre æske, skulle man tro, at kunderne kun har valget, indtil de store æsker, der allerede er produceret, er udsolgt – men hvad ved jeg?

      • Jørgen
      • 7. september 2013
      Svar

      Har heller ingen sådan maskine her. Egentlig kræver det en vis bevidsthed at købe ind, og eksemplet tyder lidt på at det er en mangelvare hos forbrugerne, der har rigeligt med penge. Jeg tænker at de store æsker er et andet mærke brugsen også fører.

    • Pia
    • 7. september 2013
    Svar

    Jeg har aldrig kunet forstå, at vi skal bruge så meget energi på indåakning. Der var nu noget ved de gode gamle dage, hvor man kom med sit eget glas og spand og fik fyldt op for et givent beløb.
    Jeg kigger altid på vægt og kroner, når jeg handler.

      • Jørgen
      • 8. september 2013
      Svar

      Enig – det var fint at kunne hente mælk i en mælkespand i gamle dage.

    • Pia
    • 7. september 2013
    Svar

    Der smuttede et bogstav i min mailadresse, men jeg røg vist ignbem 🙂

      • Jørgen
      • 8. september 2013
      Svar

      Du er i alle tilfælde her.

  2. Svar

    Måske “kundeopdragelse” består i at have nogen til at forklare, hvad der er hvad – forklare kunderne at de betaler mere for den store æske med mindre i 🙂

      • Jørgen
      • 8. september 2013
      Svar

      At købe ind med bevidstheden i behold er måske blot hvad der skal til. Men det er jo alt let at sige noget. Det er straks vanskeligere at omsætte det sagte til handling.

  3. Svar

    Mon ikke bare danskerne skal gøres opmærksom på det uhledige i at bruge løs af unødig emballage? Jeg vil i hvert fald være mere opmærksom fremover. Dejligt billede af de små sole.

    • Jørgen
    • 8. september 2013
    Svar

    Nu nærmere julegaveræset sig og her ser man formidable indpakninger af meget lidt. Tak.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *