Gaveindkøb på nettet og annoncer

Afslørende annoncer er ikke lige det man har brug for når man gerne vil give en uopdaget gave.

Da jeg forleden nedskrev listen over kommende indlæg på bloggen, glemte jeg dette indlæg, men kom i tanker om det da jeg læste om Lenes overraskelse – eller hvad det nu var – over at annoncer på andres hjemmesider vedblev at vise tilbud på kjoler efter hun havde søgt på kjoler på sin komputer.

Før jul blev en del gaver bestilt på nettet, og jeg kunne da selv se, at der vedblev at komme annoncer, der knyttede sig til det bestilte. Og det sker såmænd stadig 3 uger inde i januar. Den bog som blev købt og givet i julegave dukker til stadighed op. Sammen med andre i samme kategori. Det forekommer irriterende og lidet inspirerende.

Jeg nåede at blive klar over, at der ville være risiko for at gavemodtagere kunne få øje på bestilte gaver, hvis komputeren blev anvendt. Det er ganske kundeuvenligt, men må være givtigt for såvel annonceformidler som annoncør.

Et andet eksempel var, at jeg, efter at have besøgt min antivirusleverandørs hjemmeside, uafladeligt blev forevist annoncer derfra. Uanset jeg har betalt for produktet for længe siden.

Problemstillingen blev endnu mere klar da jeg i Berlingske (b.dk 13. januar 2015) læste en artikel af Lars Gylling. Overskriften var Jule-pull.

Han havde købt alle sine julegaver på nettet og det gik op for ham i løbet af december, at hans kone og børn kunne se de gaver han havde købt til dem. Der blev ved med at blive vist annoncer af indkøbte ting. Hjemmekomputeren bruges af alle i familien – og det er derfor lidet smart at det er sådan.

Lars Gylling har truffet den beslutning kun at søge efter gaver på nettet på sin arbejdskomputer.

Tidligere var det sådan at nogle annoncer var målrettet søgninger. Søgtes sommerhuse ved Vesterhavet ville der fremkomme annoncer herom. Nu kan det være sådan at sådanne annoncer vedbliver at blive vist, også hvis man søger efter sokker. Det kaldes på engelsk “retargeting”, og på danske muligvis “remarketing”.

Hvad har jeg så gjort ved det? Jeg har oprettet et par profiler, fx “andre brugere”, som jeg kan bruge, hvis jeg vil søge noget jeg ikke gider gense hver gang jeg skal se hvorledes vejret er på dmi.dk. Det er ganske enkelt at skifte bruger – og dermed er problemet i nogen grad løst. Men det er irriterende med denne overdrevne, påtrængende og uinspirerende annonceform.

Tags: , ,
Forrige post

Into the White

Næste post

Op på hesten igen

Comments

  1. Svar

    Jeg giver dig helt ret – det er virkelig irriterende! Men det er jo langt værre, når det drejer sig om gaver. Godt du fandt på at bruge en anden brugerkonto! Tak for tippet!

      • Jørgen
      • 22. januar 2015
      Svar

      Velbekomme – ja, der er meget man skal forholde sig til.

  2. Svar

    Det bedste værn mod alle de irriterende reklamer er, at du installerer Adblock Plus, så er det en gang for alle slut med dem. Jeg har brugt den i årevis og ser aldrig en reklame, ikke engang på Facebook, der ellers er ret hidsig med reklamer.

      • Jørgen
      • 22. januar 2015
      Svar

      Faktisk har jeg ikke noget imod annoncer, jeg benytter mig selv af dem, men når du har det som tilfældet er, er det smart at kunne blive fri.

    • Inge
    • 21. januar 2015
    Svar

    ja det er irriterende med alle de målrettede annoncer. Her i huset har vi hver sin, pc, iPad og mobil. 🙂

      • Jørgen
      • 22. januar 2015
      Svar

      Det er nu ikke så meget de målrettede annoncer, der generer, som det er de overmålrettede, hvis man kan sige det.

  3. Svar

    Det er hammerirriterende! Især fordi de kommer for sent, forstået på den måde, at annoncerne jo selvsagt kommer efter en søgning, og på det tidspunkt har man sandsynligvis købt sin gave, eller hvad man nu måtte have købt.
    Vi har godt nok også hver vores pc, tablet og mobil, men det gælder formentlig ikke for alle, og jeg er ved at være lidt træt af al den annoncering – gider bare ikke betale for at blive fri for dem. Skal man det, mon?

      • Jørgen
      • 22. januar 2015
      Svar

      Ja, det er lidt trist at det er for meget – måske giver det bagslag på et tidspunkt. Jeg finder ingen inspiration, kun irritation i gentagelserne.

    • Pia
    • 21. januar 2015
    Svar

    Jeg har før læst om fænomenet, men jeg har endnu aldrig set en reklame. Jeg er godt nok heller ikke den, der handler ret meget over nettet og vi har også hver vores pc og iPad. Handler lader jeg for det meste Allan om, fordi han har tiden til det. men han ser meget sjældent reklamer, siger han. Mit gæt er, at vores antivirusprogram – det russiske Kaspersky, er programeret til at fange den slags?

      • Jørgen
      • 22. januar 2015
      Svar

      Hvis du søger efter bøger på saxo og bagefter ser vejret på dmi, vil jeg tro du vil se annoncer fra saxo på dmi. Jeg har samme antivirusprogram og dets opgave er ikke at fange annoncer, tror jeg.

  4. Svar

    Ja jeg synes også det er vigtigt at kunne browse uden referencer til hvad man tidligere har søgt, især Google-resultater bliver p.t. farvet af tidligere søgninger. Det kan selvfølgelig være meget relevant, men hvis man har brug for at søge i et nyt emne, så går det ikke. Der er nogen, som anbefaler at man bruger en anden søgemaskine fx. Duckgo, men jeg vil hellere bruge en tom profil ved søgninger.

    Min ex er blevet “hacket” og var heldigvis hurtig til at rette ind så der ikke skete så meget – men i mine øjne er det den slags farer, som skyldes måden vi er blevet vænnet til at bruge computere, eller også er det fordi vores forståelse af hvad der sker er for overfladisk. Eller måske skulle vi forlange at kunne bruge browsere, som ikke automatisk henter reklamer.

    • Jørgen
    • 22. januar 2015
    Svar

    Jeg er ganske enig med dig, men har som nævnt ikke noget mod reklamerne, kun mod unødvendige gentagelser. Men reklamer har jo til formål at medføre en handling og det må jo ske i tilstrækkeligt omfang til at måden er relevant.

    • Eric
    • 22. januar 2015
    Svar

    De “overmålrettede” annoncer kan man komme til livs ved at blokere tredjepartscookies. Der er flere indstillinger, som kan styre det med cookies, men vil man “starte et nyt liv,” skal man slette alle de gamle cookies først.

      • Jørgen
      • 22. januar 2015
      Svar

      Mange tak for informationen. Der er så enormt meget man skal tænke over i forhold til internettet, men lige netop dette synes ikke at indgå i manges bevidsthed. Jeg skal sandelig prøve – og se hvad det medfører.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *