Infrastrukturdysfunktionalitet

Hvorvidt det er et nyt ord skal jeg ikke kunne sige, men det dukkede op som en tanke under formiddagens spadseretur.

Lige da jernbanen skulle passeres, begyndte klokken at ringe og det betyder, at bommen går ned. For ikke at blive ramt af den nedgående bom på modsat side blev vi stående og afventede at toget mod Roskilde passerede.

Bommen plejer først gå op når toget er nogle hundrede meter på den anden side signalet. Pludselig gik det op for mig, at klokken ikke længere sagde noget, hvilket den plejer blive ved med til bommen er lodret. Efter lidt tøven gik vi over og udenom den endnu sænkede bom på modsat side af udgangspunktet.

Bilisterne ventede og ventede og et par udrykningskøretøjer, der kunne høres i det fjerne, skulle ikke passere den nedslåede bom. Det var heldigt. Man kan nu føje endnu en risiko til hindringerne for hurtig kørsel til hospital, skulle behovet herfor opstå.

5 minutter efter vi uretmæssigt havde krydset sporet, kunne det ses, at bommen var gået op og bilerne begyndte at køre.

Deraf ordet infrastrukturdysfunktionalitet.

Tags: ,
Forrige post

På campingtur

Næste post

En håndsrækning

Comments

  1. Svar

    Ih altså, den bom! I Havdrup gik den ned, så snart toget kørte fra din by, er vi sikre på. Det var en helt uacceptabel lang ventetid, hvilket resulterer i manglende respekt. Bilerne kunne godt nok ikke køre forbi bommen, men det kunne cyklister og fodgængere.

      • Jørgen
      • 6. marts 2018
      Svar

      Sådan var det også her, men i flere år har bommens nedetid været kortere. Lad os håbe det nye system kommer til at fungere.

    • Eric
    • 6. marts 2018
    Svar

    Mens I tøvede, stod I vel bomstille? Spøg til side: irriterende dysfunktionalitet.

      • Jørgen
      • 6. marts 2018
      Svar

      Jo, vi stod bomstille – sådan da. Ja, det er irriterende, og lad os håbe det lykkes at få det nye signalsystem til at funktionere. Det afprøves lystigt i en uendelighed med totalspærring af overkørslen den ene gangefter den anden.

  2. Svar

    Jeg kan godt lide det ord. Med en hel del bogstaver rammer det jo ret præcist.

    Så vidt jeg husker, har det været fremme, at Banedanmark har så meget bøvl med signalsystemet, så toget på Ringstedbanen ikke kan køre så hurtigt som planlagt.

    Absurd… Nu har de bygget på den bane i årevis (også i Hvidovre, hvor ambulancerne skal en stor omvej for at komme til hospitalet), der er brugt milliarder af kroner, og så kan signalerne ikke følge med.

      • Jørgen
      • 8. marts 2018
      Svar

      Det er vel det signalsystem, der afprøves på den lokale bane her. Tanken har hele tiden været at den nye bane skal tages i brug i år. Lige nu sættes master til køreledninger op. Kan være det nås – bortset fra det med signalene.
      Ting tager tid i Kongeriget.

  3. Svar

    ØV – jeg skrev en lang kommentar. Da jeg trykkede på knappen forsvandt den. I øvrigt ser din blog lidt sær ud hos mig. Jeg sender dig lige et billede på mailen.

      • Jørgen
      • 8. marts 2018
      Svar

      Det drejer sig åbenbart om bloginfrastrukturdysfunktionalitet, men nu har jeg aktiveret en kanp og alt er godt igen til dysfunktionaliteten atter viser sig. Jeg ved ikke hvad der sker, men det ses med mellemrum af bloggen skifter udseende.

  4. Svar

    Test før mail

      • Jørgen
      • 8. marts 2018
      Svar

      Beklager mystikken, og tak for mail.

  5. Svar

    Godtordigen. Infrastrukturdysfunktionalitet.

    Det smarte ved sammensatte ord er, at man kan udtrykke sig mere præcist ved at danne forståelige ord – ord som trækker på etymologierne – ved at sætte to begreber sammen.

    Her i byen havde vi to sti-overgange, som blev sløjfet og en ny med bom blev lavet. Gad vide hvor meget sådan noget koster. De, der bor ved siden af, skal høre klokker 4 gange i timen plus kirkeklokken lidt længere oppe …

      • Jørgen
      • 19. marts 2018
      Svar

      Det koster sikkert kassen. Jeg har indtryk af (her) at der allerede er brugt uendeligt mange mandetimer og andre ressourcer på det nyesignalsystem, som vel kommer til at fungere ad åre.

      Al den klokkelarm er sikkert ikke godt …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *