Fordelen ved at læse korrektur på det der skrives er at antallet af fejl kan blive mindre end hvis der ikke læses korrektur. Jeg læser korrektur på mine blogindlæg. Alligevel optræder fejl. Enten fordi de overses eller fordi jeg ikke ved bedre hvorledes ord staves. Men det er indlysende, at jeg fanger fejl ved at ulejlige mig med at se det skrevne igennem et par gange.
Hvorfor er det nu vigtigt at skrive om korrekturlæsning?
Det er det ikke kun fordi der til tider er alt for mange fejl i blogposter, men også fordi august måned er den måned hvor aftenskolernes programmer udkommer. Med fejl. Enten er disse fejl opstået ved at de enkelte kursus- eller foredragsholdere selv har skrevet teksten eller også fordi andre har gjort det. Men det ville – uanset årsagen til fejlene – være rart om nogen kunne få den ide at se materialet igennem inden det blev sendt ud til almenheden.
Hvis man ikke skulle være klar over det, så er det sådan at fejl forstyrrer nogle læsere.
Se blot her hvad man formår. Der kan naturligvis være mange flere, idet jeg læser sådanne programmer selektivt.
FOF Midtsjælland har et kursus om at valget består mellem stress og livet. Her står f.eks. “Symptomer er bl.a. Hele din krop begynder at melde fra.”, endvidere “Symptomer bl.a. Brystsmerter” og “Symptomer bl.a. Dræning af energien”.
Det kan sagtens forstås hvad der står, men hvorfor er der store bogstaver efter bl.a.? Det er vel ikke, som her, en ny sætning der begynder, men snarere en indstilling af tekstbehandlingsprogrammet Word eller et andet til at skrive store bogstaver efter punktum. De fejl skal naturligvis ikke være i teksten.
Teksten til et foredrag om “Tid til forandring” i samme katalog er til at få hoved og hale i, men det kræver arbejde.
Der står følgende:
Et foredrag for alle, som ønsker at skabe og lykkelig, “Jeg kan ikke opnå balance i mit liv”.
“Lad dette være en begyndelse. En ny port ind til det utrolige, det mulige, en ny tid, hvor alting kan ske – hvis vi altså ikke forandringer i deres liv. Hvis du vil ændre dit liv, må du ændre dine vaner og overbevisninger.
“Jeg kan ikke”, “Jeg er ikke lige så god som de andre”, “Der er ikke andre muligheder”, “Jeg kan ikke blive glad har noget imod det!”
Det er ikke ligetil at begribe, hvad der står, men lidt vedholdenhed fører på sporet. Først læses teksten uden kursiv og fremhævelser. Dernæst læses det med kursiv, og endelig læses det fremhævede, det sidste i en slags omvendt rækkefølge. Eller også var det meningen af det hele skulle stå på en anden måde.
Det burde selvsagt være fundet ved almindelig gennemgang af materialet, det her.
I et kursus om Mindfulness skrives at “Nyere videnskabelig forskning har vist sig at…”. Hvad skal det “sig” mon?
Sluttelig bemærkes at Daells Varehus i Købehavn ikke staves Dahls. Det ses i forbindelse med en udflugt til “Uptown København…”. Jeg skal i sammenhængen helt undlade at besvære mig over den nu indførte anvendelse af Uptown Købehavn og Downtown Slagelse.
Til slut blot det fromme ønske at korreturlæsning igen bliver en del af det at skrive.
Der er kommet en decideret uddannelse i korrekturlæsning: http://aroskurser.dk/korrekturlaeseruddannelsen/
Måske nogle af dem, du skriver om, kunne have brug for at sende et par folk af sted 🙂
Det lyder sandelig godt hvis denne uddannelse kunne medvirke til at bedre niveauet, så for mange stave- eller slåfejl ikke forstyrrer udbyttet af læsningen for meget.
Ja, det kan virkelig være forstyrrende. Jeg opgav personligt at læse en bog i sommerferien, fordi der var 5-6 fejl på hver eneste side. Og det var ikke bare en bog fra et lille fritidsforlag.