ABC-Scandinavia er nu nået til O.
Egentlig var tanken at skrive om ordsalat, men emnet er blevet ord på papir.
Det er der et par grunde til. Mit ældste barnebarn bliver snart 7 år og går i 0. klasse. Hun har i lang tid kunnet bogstaverne og har kunnet skrive forskellige ord. I klassen er man allerede gået i gang med at skrive, og eleverne opfordres til at skrive det bedste de har lært – så at sige. De skal bare skrive og skrive. Så skal de nok få lært at stave det vanskelige danske skriftsprog.
Forleden var barnebarnet på besøg, og pludselig gav hun sig til at skrive en liste over ting hun skulle. Det må hun have hørt man gør. Faktisk lader det sig gøre at læse det skrevne, der er stavet som hun hører ordene. Det meste handler om, hvad hun skal lege med – og slutter med en tur i skoven. Hun har ikke efterspurgt eller fået hjælp til skrivningen.
Jeg synes godt om det – og det vil dog være dejligt, hvis dette kan udvikle sig til en lyst til at skrive. Uden skriveblokering.
Her følger et billede af præstationen.
Mit andet barnebarn er 16 måneder yngre. Det går fint med at skrive bogstaverne, nogle dog spejlvendte, men det er ikke gået op for hende endnu, at næste linje begynder til venstre. Hun synes lige så godt man kan begynde i højre side – og derfor skal følgende læses fra skiftevis venstre og højre side. Der er ingen tvivl om, hvad hun skriver.
Den anden grund til at emnet blev ord på papir var, at en kommentator forleden, da bogstavet var m, mente, at mind-map ville have været et godt emne. Det er det afgjort. Verdens bedste notatteknik er ikke til at kimse af.
Jeg har brug metoden meget længe. Som et eksempel lavede jeg på 10 minutter det følgende mind-map som omhandler mulige ord at skrive om resten af denne runde ABC. Det er ikke sikkert det bliver disse ord, men det gør ikke noget, der er plads til at skrive flere på om nødvendigt. Princippet er at begynde med de mest betydende nøgleord og tilføje de mindre og mindre betydende udad.
Jeg har ikke gjort noget særligt for at det skulle blive pænt – det er blot sådan et umiddelbart brugbart hverdagsmind-map.
Der er selvfølgelig udviklet mind-map-programmer til pc-brug, men efter min opfattelse er det bedst at skrive i hånden. Og det er i det hele taget en god idé, så vi ikke helt glemmer det!
Tilføjelse: At skrive fra venstre til højre er hvad vi gør. Skrives arabisk er det fra højre til venstre. Hvis tal ellers skrives på samme måde i Danmark og Egypten, er der det interessante ved dagen i dag, hvor Mubarak er trådt tilbage, at den kan læses både her og der, forfra og bagfra da det er ens. Det er jo den 11. februar 2011. Det kan skrives således: 11022011
Her er linket til andre deltageres observationer med o’er.
Har du i øvrigt bemærket det gode Bo Bedre-tilbud til højre eller i forrige indlæg.
Er det ikke fantastisk, når børnene opdager, at bogstaverne kan bruges. Dejligt at læse dine børnebørns meget vigtige beskeder 🙂
Jo, det er meget spændende at se hvorledes denne udvikling finder sted og den begejstring de går til makronerne med.
Det må være skrivning efter naturmetoden – dejligt at læse! Jeg kunne have ønsket mig, at sprogundervisningen i min skoletid havde fundet sted på sammen måde i stedet for evindelige rettelser, så man dårligt turde åbne munden.
Dit mindmap er også en rigtig fin idé!
Ja, ved diktat blev der lagt mere vægt på 4 fejl end 96 rigtige.
Tak for din hilsen 🙂
Det fryder en gammel skolemester at se dine børnebørns skriblerier.
Skriveglæde ejer de, og det er meget vigtigt.
Da jeg læste var jeg et halvt år i praktik, hvilket bl.a. omfattede en udsultet femte klasse. Dansk stil var kedeligt, og det tror pokker: Et menneske jeg beundrer. Vores husdyr. Æblehøsten.
Jeg valgte hver fredag at påbegynde en selvdigtet spændingshistorie. På et dramatisk højdepunkt afbrød jeg: “Nu er det jer, skriv.”
Og de skrev, svage Sofus, som normalt afleverede 10-12 linier klarede pludselig 4-5 sider. Det skete tit, at en af pigerne mandag morgen kom ind på lærerværelset og bad om et nyt kladdehæfte, så de kunne skrive videre.
Selvfølgelig var der masser at stave og sprogfejl, men jeg rettede kun fem.
De fik skriveglæden tilbage.
Eneste minus: Efterfølgende fredag krævede de, at jeg gjorde historien fra sidste fredag færdig….
Det er en genial ide – du må have været ret meget forud for almindelig praksis i skolerne? Ungerne har sikkert lært at stave bedre ved kun at få rettet 5 fejl end hvis alle var rettet.
Rigtig godt o valg.. skønt at se børnenes ord og skriveglæde..
Generelt tænker jeg at det er utroligt, at vi i vores “papirløse” samfund, med elektronisk jornalisering af alt og alle, stadig bruger ufattelige mængder papir.
Her i huset har vi papirløst elektronisk arkiv, desværre har det stort set ikke nedbragt mængden af papirforbruget. Der printes ud i lange baner.. af 1000 forskellige årsager.
Det er egentlig mærkeligt at vi samler så meget papir sammen, når vi kunne lade være.
“ordsalat” skønt ord og godt valg af O ord 🙂
Fint du kan lide ordet ordsalat. Med eller uden dressing?
Så flott det er når barna begynner å skrive selv! Og så flink de er som lærer det i så ung alder! -Margit-
Det er fantastisk at følge med i deres udvikling, og hvad det skriftlige angår.
Herligt, herligt – en god start for dem – det er sådanne fine frembringelser, der bør gemmes.
Jeg har set, at børn ofte skriver spejlvendt, men at de også starter, hvor de sluttede, har jeg ikke lagt mærke til før – det er da egentlig ret genialt og vel i bund og grund en smule tidsbesparende… 😉
Mind-Map er genialt. For dem, der kan bruge det… Jeg har prøvet, men det virker simpelthen ikke for mig.
Jeg tænkte selv på det tidsbesparende, det ville vel være en god ide i disse fortravlede stresstider.
Hun skriver jo kun spejlvendt, når hun skriver “den anden vej” fra højre mod venstre. Det er faktisk tegn på en evne til at “vende tingene i hovedet” som er guld værd, hvad enten man er jetpilot eller skjorteskrædder 🙂
Jeg kan læse det meste af hvad ældste skriver, men må give op overfor “lege med SNEKARAT og ALE|DEN SLA(G?)S.”
Til gengæld er jeg helt med på at det ville være dejligt at gå en tur i sgoen/skoven.
For mig er det egentlig også interessant hvordan hun opfatter lydene, K og hårdt G er efterhånden det samme hos de fleste danskere, og hun hører ikke det bløde “V” i skoven. Det kommer jo nok, men det er klart at danske børn ikke har det samme lydbillede af sproget, som en voksen har.
Donald – der findes noget legetøj, der er en karet snedronningen kører i, deraf snekaret – og al den slags. Den lodrette streg er vist til at dele ordene med fordi de er skrevet for tæt på hinanden. Jeg synes også det er interessant at se hvorledes lydbilledet omsættes til ord – sgoen.
Den første iagttagelse havde jeg ikke bemærket.
Ja, ja, en sne-karet, ja, det kunne jeg jo ikke vide 🙂 Tak for opklaringen!
Ja det handler bare om, at skrive løs – legeskrivning/indianerskrift osv. har tidligere haft børnehaveklassebørn og de kaster sig bare ud i det og nyder det – så herligt, at lysten er der og den skal vi ikke begrænse:) Herligt O valg 🙂
Nej, vi skal ikke begrænse, selvbegrænsning kan tidligt nok opstå.
Så flotte bilder! Herlig når barna gjør sine første forsøk på å skrive. Vår Ingrid skrev også konsekvent speilvendte bokstaver OG fra høyre til venstre. Mon tro om det har noe å gjøre med at hun er venstrehendt? Tusen takk for koselig kommentar hos meg i dag, god helg 🙂
Aner ikke om venstrehåndethed har den konsekvens.
Kjempekoselig med barneskriblerier. Datteren min på litt over 2 har allerede fått sansen for bokstaver, kan å si alle bokstavene i navnet sitt.
Det viser at bogstaver har umådelig stor betydning i vores tilværelse, synes jeg.
Jeg er meget imponeret over hvor hurtigt børnene i indskolingen lærer at skrive og ikke mindst læse. Der er virkelig sket meget ift. læringsmetoder og pædagogik sammenlignet med da “mor var dreng”. Flotte “billeder” dine børnebørn har skrevet – det kommer til at gå stærkt!
Kos med barnebarn 🙂
Trivelig å se hvordan barna utvikler seg og lærer mens de vokser
Kamelryttersken postet sist: Opplæring
Herlig når barna begynner å skrive! Jeg har mange lapper som jeg har tatt vare på fra mine egne var små og stavet sine første ord.
Tankekart er absolutt en god metode og jeg er glad barn lærer dette på skolen i dag 🙂
Å så herlige bilder. Jeg har tatt vare på en lapp min yngste skrev for 18 år siden.” papa husk du låfte mej datadyr Husk”
Det er litt av en kode de skal knekke, men du verden, når de først klarer det åpner det seg en helt ny verden!
Ha en deilig kveld!
Sikke nogle skønne billeder af dine børnebørns forsøg med at eksperimentere med at skrive. Jamen er det ikke bare herligt at børn har denne skabertrang og glæde? Jeg har selv 2 sønner, hvoraf den ene er særlig sensitiv, som har haft stor glæde af at skrive og eksperimentere med bogstaverne i de første faser af skrivningens kunst. Det er guld værd at gemme og kan være anledning til mange glade stunder fulde af minder, når de bliver større. Dejlig blog du i øvrigt har her!
Jeg tror også Rimkogeren har været forud for sin tid, og jeg har somme tider en fornemmelse af at der bor et meget stort hjerte bag de morsomme rim.