Nej, det har intet med en by i Portugal at gøre.
I forrige indlæg kunne man se, at det tilsyneladende kostede 20 øre at sende et brev fra Roskilde til Kongen på Amalienborg.
Nu om stunder kan man ikke nødvendigvis se hvad det koster at sende et brev fra A til B.
Det sidste brev jeg har modtaget, er frankeret som vist på illustrationen. Det er i øvrigt tydeligt stemplet 6. december 2017. Det blev modtaget 12. december 2017.
Mobilporto er nemt – jeg bruger det selv, men det gør det ikke spor sjovt at være frimærkesamler. Det er dog nok også en uddøende race, vil jeg tro.
Og ja, breve er en uges tid undervejs, mens pakker er lynhurtigt fremme. Det er sådan, det går, når man kun har konkurrence på én front 🙂
I tidens løb har jeg gemt en del kuverter og således også denne sidste. Den er vel et filatelistisk objekt. Jeg tror egentlig ikke frimærkesamlere er en uddøende race, men snarere at man finder nye begrænsninger. Danmark før PostNord. Danmark før 2000.
Postens nedtur.
Jeg troede et øjeblik, at I havde skiftet feriedestination, men det havde du jo forudset!
For mange, mange år siden deltog jeg i junior-EM i korrespondanceskak, hvor man udvekslede træk med specielle “postkort”. Jeg tror, vi skulle helt til Sibirien for at matche Post Danmarks leveringstid i dag, og det kunne være pga. censuren. Selv fra fx DDR (Karl Marx Stadt, som byen hed dengang) og Rumænien gik det hurtigere.
Eneste gang, det tog længere tid fra Rumænien, var ikke pga. postvæsenet, men fordi min modstander blev udkommanderet til en ungdomsbrigade, der skulle hjælpe efter et ret ødelæggende jordskælv.
En del kort fra Italien gik tabt, og det var vist noget med en postmester, der supplerede sin indtægt ved at forsyne den lokale papirfabrik med råmaterialer.
Haha, godt forudset.
Det med den italienske postmester kan vist ikke undre, men det er trist at det er gået sådan. I øjeblikket mindes jeg de med spænding ventede julekort da jeg var barn.
Vi må vel acceptere udviklingen eller afviklingen. Den indebærer bl.a. at udvekslingen af træk vel går meget hurtigere, og dermed forsvinder noget spænding.
Det er mange år siden, jeg har sendt et analogt brev: Det er for dyrt og det er for dårligt i form af den lange tid, der går, inden brevet når frem. Jeg har en bekendt, hvis mand arbejder i PostDanmark (det tror jeg, det hedder). Han fortæller om, at det er en strategisk satsning at få fjernet alle breve, fordi håndteringen er for dyr. Det skal de da nok lykkes med; de er allerede godt på vej.
Det var dog interessant, at PostNord, som det vist hedder, har den strategi at fjerne alle breve. Milde Moses en arrogance.
Mon ikke det ville tjene det danske samfund til ære at sørge for Statsbaner og Statspost.
150 kr. for 6 breve til USA!
Samme pris til Malmø, tror jeg. Det må jo så siges at være billigt til Langtbortistan.