Tag-arkiv: Admiral

Uge 40 2019

I denne uge havde haven besøg af admiralen, en af vore prægtige dagsommerfugle, som jeg altid gerne tager et billede af.

Lavatera blomstrer på fineste vis.

Dette billede er ikke fra haven, men er taget på den anden side af jerbanedæmningen.

Før i tiden løb en bæk, Sibækken, gennem Gadstrup, nu løber den i et rør under jorden. På billedet ses gitterværket den løber igennem til røret. Den tilføres også vand, som, når der er samlet nok, pumpes over i Sibækken. Det fungerer. Sibækken løber ud i Skelbækken, som også løber gennem et rør under en anden del af byen. Lidt senere bliver denne bæk til Lavringe Å.

Admiral (Vanessa atalanta) (

Admiralen og hvepsen

Herunder ses et billede af admiral-sommerfuglen som den sædvanligvis vises. Det er lidt anderledes end det i forrige indlæg viste. På billedet her ses snablen i øvrigt også – den er ved at blive rullet ud eller ind. 

Admiral (Vanessa atalanta) (

Da jeg fotograferede admiralen, bemærkedes en vis konkurrence fra en hveps om æblet. Kom hvepsen for tæt på, slog sommerfuglen en gang med vingerne og hvepsen fortrak en smule. Det kan nu ikke ses på billedene, men på alle billederne er en hveps, herunder et hvor den kommer flyvende.

Det er måske lidt kedsommeligt, men egentlig var det lidt morsomt at se, at begge insekter syntes bedst om lige netop det æble uagtet der var masser af æbler at vælge imellem.

Admiral (Vanessa atalanta)

Det er altid en fornøjelse at se admiral-sommerfuglen. For en god måned siden var der hele 4 i kasserede James Grieve-æbler, som jeg havde anbragt i hjulbøren.

Et enkelt billede skulle vise sig at være ret anderledes end alle de andre. Billedet herover er admiralen set forfra. Famlestængerne – et gammelt udtryk for følehorn – ses tydeligt, idet de ender i hvide pletter. Snablen er rullet helt ud og er stukket gennem et blødt punkt i æblet, hvorefter den kan forlyste sig med lidt til livets opretholdelse.

Billedet gør sig bedre i større størrelse, klik derfor gerne på det.

Vanessa atalanta

Mon ikke efterårsferien 2014 vil blive husket for alt for meget regn i Nordjylland og lidt mindre andre steder. Ikke desto mindre har det sommerlige vejr vi har haft meget af i dette år også vist sig i begyndelsen af ferien.

Måske var det derfor jeg fik besøg af admiralen (den velkendte sommerfugl) i haven. Jeg synes ikke jeg har set meget til den i år. Men den 14. oktober var der en. Fat i kameraet med den store telelinse – og et par seværdige skud kom i kassen medens den forlystede sig med nektar fra en asters. Og en ligusterhæk uden mad.

Admiral Vanessa atalanta

Admiral Vanessa atalanta

Admiral Vanessa atalanta

Admiral Vanessa atalanta

Og sandelig om den ene ikke fik selskab af en anden admiral.

Admiral Vanessa atalanta

Herligt.