The ABC of Chairmanship

Det skal straks være indrømmet, at jeg aldrig har læst bogen The ABC of Chairmanship af Lord Citrine, eller Walter Citrine, men jeg fandt et stykke papir hvorpå navn og bogtitel stod.

Det stammer fra et kursus jeg var deltager i for mange år siden.

Når man læser lidt om bogen og forfatteren, viser det sig, at det var fagforeningsformandens grundbog tidligt i det 20. århundrede.

På den gamle seddel stod også 6 vigtige ord fra bogens anbefalinger. Dem har jeg faktisk aldrig glemt. De kunne sikkert være nyttige for nogle i den talende klasse at gøre til deres (og skulle du kunne bruge dem, er du velkommen):

  • stand up,

  • speak up,

  • shut up.

 

Tags: ,
Forrige post

Microsculpture

Næste post

Det kan let gå galt – 3. Ny affaldsordning.

Comments

  1. Svar

    Haha, ja – og rækkefølgen er absolut ikke ligegyldig 🙂

      • Jørgen
      • 19. maj 2017
      Svar

      Deri har du ganske ret.

  2. Svar

    Genialt. Det vil jeg også prøve.

      • Jørgen
      • 21. maj 2017
      Svar

      Ja, det er et godt råd.

  3. Svar

    Ja, det er gode råd, det er OK at kondensere møderegler. Men skulle man hjælpe sådan nogen som mig og en hel masse andre, som gerne vil sige noget i en forsamling, så skal man jo tilføje nogle regler:

    Tænk før du taler – find sagens kerne, find den kortest mulige fremstilling (det er et studium i sig selv)

    Lyt efter om der er en anden, som siger det samme, og nøjes med at sige “jeg støtter XXX og har (kun) én ting at tilføje” (hvis du altså har en ting at tilføje).

    Der er så mange, som ikke formår at se klart, hvad der er brug for i en forsamling. Desuden er der mange, som har fået kurser i at overtage styringen i en forsamling, – en fagforeningsmand fra Helsingør Skibsværft har fortalt om hvordan man havde nogle KAP’er som trak møderne ud. Det gjaldt for ham om at begrænse taletiden og sørge for at få afstemningerne til at ligge tidligt, inden arbejderne gik hjem (og overlod arenaen til KAPerne).

      • Jørgen
      • 23. maj 2017
      Svar

      Ideelt set forekommer de tre udsagn vigtige, men du har sandelig ret i, at det er noget af en opgave at være mødeleder. Det er vel ikke tilfældigt at jeg husker en artikeloverskrift, der hed Mødelæggelse. Og naturligvis har deltagerne et ansvar for at mødet bliver godt. Jeg tror i øvrigt at alle generationer af mødedeltagere har noget at lære, idet man vel hverken har lært det væsentlige hjemme eller i skolen.
      Det var da altid noget at fagforeningsmanden havde gennemskuet KAPernes hensigt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *