Forleden havde vi bestemt os for at tage toget til København og gå en tur.
Heldigvis virkede DSB-appen, så det kunne ses, at det valgte tog var aflyst. Det var toget mod Roskilde. Vi tog toget den anden vej og skiftede til S-tog i Ølby. København kom vi til med ca. et kvarters længere rejsetid. Pyt.
Fra hovedbanegården gik vi en tur til Højbro Plads, tilbage ad parallelstrøget, videre ad Gl. Kongevej til Frederiksberg Rådhus og herfra til Valby St.
I Roskilde kunne vi skifte til Lille Syd uden ventetid. Problemet var bare at toget ikke kørte, idet der viste sig at være problemer med døre og bremser. Toget blev følgelig aflyst. Vi ventede til det næste en halv time senere.
Det er ikke så godt.
Da vi gik forbi stationen dagen efter manglede et tog også.
Det er med andre ord ganske usikkert at planlægge at skulle nå noget med toget, idet man ikke kan være sikker på at DSB leverer varen.
I sommers skete det samme. Toget er desværre aflyst. Det næste kommer om en time.
Sådan er det om aftenen, i weekender og også enkelte andre dage samt i sommerferien. Disse dage kører man med timedrift. Det sidste, det med sommerferien, er en nymodens indretning, som jeg kun husker fra i år, men den er gjort permanent, tror jeg, idet det også er tilfældet i den nye køreplan.
Det kan være træls at være togrejsende. Måske er det sådan noget politikerne tænker på når de taler om”bedre velfærd”!
Forresten er de gamle MR-tog taget ud af drift her. Lad os håbe de nye fungerer bedre, uagtet det ikke så sådan ud forleden.
Jeg vil da ikke håbe, at vi bliver afhængige af at skulle tage toget … men til København er – eller burde det være – nemmere at tage toget, parkeringsforholdene og -priserne derinde taget i betragtning. Det, du beskriver her, er dog overmåde irriterende.
Vi tager altid toget til Kbh., men der er altid en usikkerhed forbundet med det. Kører toget? I dag har der også været bøvl, hvilket vist var en følge af signalproblemer i Ll. Skensved. Måtte det snart blive godt.
Jeg har en kammerat der er svensk gift og bor lidt udenfor Malmø og dagligt pendler til København med Øresundstoget. Det hænder en gang eller to om ugen, at der IKKE er aflysninger eller forsinkelser på både ud- og hjemrejse. Derudover har han jo dagligt fornøjelsen med det der Pas halløj p.g.a. flygtningene .
Iøvrigt hedder det ikke “Køre-planer” mere, men “Hensigtserklæringer”. 😉
Det bliver spændende at se om det på et tidspunkt bliver rimeligt ubøvlet at være DSB-kunde.
Hensigtserklæringer er en rimelig formulering, oplevelserne taget i betragtning.
Jeg går sådan set ind for alt det kollektive så som DSB, PostDanmark, Coop osv., men med en service (eller mangel på samme) som den du beskriver, daler min tillid til diverse væsener. Hvis vi gerne vil have, at folk tager toget, og dermed sparer kuldioxid-et-eller-andet, CO2-udledning, drivhusgasser, P-pladser osv., så skal tingene altså også fungere! Og det gør de ikke.
Jeg er i øvrigt helt enig i det med hensigtserklæringerne.
Ja, lad os håbe der kommer lidt bedre styr på det. Jeg synes vi har været rigeligt plaget her, men jeg kan jo så glæde mig over ikke at være pendler og dermed mere afhængig af rettighed end tilfældet er.
Også på det område er det lettere herude på landet:
Offentlig transport findes ikke, så her passer køreplanen altid.
Det går nok med forsinkelser og aflysninger, men det betyder at man ikke kan løbe an at nå specifikke aftaler med toget.
Var det bedre i vores barndom, eller i vores forældregenerations tid?
Jeg kan jo ikke bare sige at jeg fra min barndom “ikke husker at tog blev aflyst”.
Det var jo ikke noget jeg hæftede mig ved. Det nærmeste jeg kan komme er en svag erindring om at togene gik, men at man ofte skulle vente.
Er det mon fordi der var færre afgange dengang?
Blev materiellet ikke brugt så meget?
Havde man extra lokomotiver klar til brug? Fx. var det en almindelig ting at hvis der var mange passagerer på Hovedbanegården, som skulle til Fyn og Jylland, så lød det i højtaleren: “Exprestoget 14:15 tager ikke flere passagerer, der vil blive en extra afgang om fem minutter, som kommer ind på spor 5 nu.”
[…] eller noget i den retning.
Jeg vil tro at mandskab til vedligehold og maskineri er beskåret eller helt væk. I min barndom var der ved Hovedbanen en række værksteder, “Otto Busses Vej” mellem Ørstedsværket og Sydhavnen, som reparerede alt rullende materiel – de kunne også slibe de store lokomotiv-hjul og senere reparere diesel-lokomotiver.
Ok, Donald, vi er så forkælede på nuværende tidspunkt, at tolerancen er forsvundet.
Jeg ved ikke hvordan det var i barndommen, idet jeg kun undtagelsesvist kørte med tog. Posten synes jeg kom med post, i modsætning til nu.
Min anke er ikke, at tog aflyses, men hyppigheden hvormed det er sket på herværende strækning. Det ville være rart om man havde tillid til at man kunne nå bestemte steder hen med tog til bestemte tider, men det tør vi ikke løbe an på. Måske bedredet nu hvor nyere tog er indsat, måske er driftsikkerheden lidt bedre.
Jeg synes lige jeghar hørt, der i en periode er tilkommet 7% flere pensionister og udgifterne hertil er i samme periode reduceret med 20%. Det må undre og ende galt. Er det det samme med togdriften, i princippet – og med meget andet i vort samfund?