Uge 22 2019

Siden 1847 har Roskilde været et jernbaneknudepunkt, idet al togtrafik fra og til København mod vest og syd skulle passere Roskilde, S-tog dog undtaget. Sådan er det ikke længere. Den nye jernbane København – Køge – Ringsted blev indviet i denne uge og der begynder – så småt – at køre tog ad denne strækning.

Jeg må en dag til Køge Nord Station og se på det nye gangrør, som bilister kører under når man kører på Sydmotorvejen ved Køge. Beretning følger siden.

Herunder følger et par stemningsbilleder fra Hareskoven. Det sker jeg går en tur med familiehunden i denne skov.

Mit ældste barnebarn holdt nonfirmationsfest i denne uge.

Valgkampen kører på fuld skrue, men heldigvis er det let at lade de talende tale i fred.

Tags: , ,
Forrige post
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Naturen Sproget Verdens gang

Uge 23 2019

Næste post
Landet kirke
Verdens gang

Uge 21 2019

Comments

    • Eric
    • 15. juni 2019
    Svar

    Det er rart med skov i nærheden. Det har vi også i Aalborg, men det er alt for sjældent, jeg gør brug af det. Det kunne jeg passende gøre noget ved!

      • Jørgen
      • 16. juni 2019
      Svar

      Jeg har altid godt kunnet lide at gå en tur i en skov. Hareskoven er nu min families skov, men jeg får lejlighed til at gå en tur i den med mellemrum. Her har vi ikke skov tæt på.

  1. Svar

    Det er smukke billeder fra din tur i skoven. Vi har skov nær ved, men kommer der alt for sjældent.
    Er spændt på, hvad du kan fortælle om det nye gangrør, som bilister kører under på Sydmotorvejen ved Køge.

      • Jørgen
      • 16. juni 2019
      Svar

      Tak.
      Jeg skal nok foretage en udflugt til gangrøret en dag.

  2. Svar

    Det gangrør giver mig klaustrofobiske fornemmelser, når jeg ser det, så jeg vil se frem til en beskrivelse af andres – din – oplevelse af det – jeg håber nemlig ikke, jeg skal igennem røret 🙂

      • Jørgen
      • 16. juni 2019
      Svar

      Det gangrør kan vel ikke være meget forskelligt fra en flyvemaskine! Vi får se en dag.

      1. Svar

        Nej, du har ret, og jeg opdagede i går, at det kun er set fra sydsiden, at det er lukket. Fra nordsiden er der masser af glas, så man kan kigge ud.

          • Jørgen
          • 18. juni 2019
          Svar

          Spændende.

  3. Svar

    Jeg savner skov og anden natur. Jeg har selvfølgelig Vigerslevparken, der løber op til Damhussøen – en tur på ca. 7 km ud og hjem – men det er jo ikke en ordenlig skov som den du viser. Sådan skal en skov være.

    Det er spændende om Ringstedbanen bliver et hit eller ej. Jeg kan nu godt se idéen i, at kunne komme hurtigere til Køge.

      • Jørgen
      • 18. juni 2019
      Svar

      Ja, Hareskoven er rigtig skov, men man må vel glæde sig over de nære muligheder, der ikke er gade med bil.
      Det er ikke godt at vide hvad den bane udvikler sig til.

  4. Svar

    Jeg blev forskrækket og ked af det, da jeg læste at ingeniører og teknikere har dummet sig ved anlæg af Ringstedbanens signaler. Det er synd, at man ikke har rådført sig med mennesker, der har et overblik over hvordan man får ting til at passe sammen.

    Man hørte i nyhederne, at det koster 120 mio.kr. at lave en midlertidig ændring så de existerende toge kan bruge signalerne. Nødløsningen var etablering af et gammelt signalsystem, som togenes automatik forstod.

    Det er iøvrigt underligt at det koster så mange millioner at lave signalsystemer, hvor der er så lidt fysisk anlæg og arbejde.

      • Jørgen
      • 2. juli 2019
      Svar

      Man må i høj grad undre sig over den måde man rutter med pengene på. Det er som om det er lige meget om man gør sig umage eller ej.
      Denne udgift kan så i øvrigt perspektiveres ved at Region Midtjylland skal spare 60 millioner på busruter, hvilket bl.a. medfører at en rute der har fungeret i 92 år nedlægges, og med den konsekvens at en af dens brugere må bruge 9 timer på at tage til Viborg og købe rugbrød og kartofler.
      Det er ikke altid let at forstå velfærdsbegrebet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *