Tænk før du taler i mobilen i trafikken

Udsagnet “tænk før du taler” leder altid tanken tilbage til min barndom. Det er en af min fars formuleringer. Om den har virket efter hensigten er jeg ikke sikker på, men jeg reagerer i alle tilfælde på formuleringen, når jeg ser eller hører den.

Således også da jeg så den som overskrift i The Economist 16.-22. april 2011.

Formaningen var utvetydig klar. Den handlede om trafiksikkerhed og mobilsnak. Og opfordringen var at tænke over om det nu også er en god ide at tale i mobiltelefon når man kører bil, hvad enten den holdes i hånden eller er håndfri.

Budskabet var at distraheret kørsel er den nye form for alkoholkørsel, “Distracted driving is the new drunk driving”.

Det blev meget stærkt påpeget, at på samme måde som det er lykkedes at ændre indstilling til kørsel i alkoholpåvirket tilstand, er det nødvendigt at gøre det i forhold til mobilsnakkeri. Det skal gøres fuldstændigt uacceptabelt, og det er især blandt teenagere dette budskab skal sælges, så de har fattet det inden de selv bliver bilister.

Hvorfor nu det?

Jo, forklaringen knytter sig til begrebet “distraheret kørsel”, det vil sige kørsel der nedsætter evnen til sikker kørsel fordi noget distraherer.

Netop dette gør snak i mobiltelefon i modsætning til snak med andre i bilen. Årsagen er at passagerene kan følge med i trafikken og holde mund på passende tidspunkter. Det kan personen i den anden ende af røret ikke.

Studier om emnet på Carnegie Mellon University har vist at når man hører nogen tale i telefon, falder aktiviteten i hjernens parietallap med hele 37%. Det er mildt sagt ikke godt, idet det netop er den del af hjernen der styrer de spatiale, rumlige processer – og det er naturligvis vigtigt at de er optimalt fungerende når man færdes i bil i trafikrummet.

Så – lær det nu! Hold dig fra mobilen i trafikken.

Tags: ,
Forrige post

Distraheret kørsel

Næste post

Høje priser

Comments

  1. Pingback: Distraheret kørsel « Kort og godt

  2. Svar

    Jeg er enig. Desværre har mange nu misforstået begreberne, for efter det blev tilladt at bruge f.eks. Bluetooth headset, tror mange, at de derved sagtens kan foretage samtaler samtidig med de kører. Det er ikke håndteringen af telefonen, men netop selve samtalen som er problematisk – og derfor var strategien forkert. Det burde i stedet være påpeget, at folk skulle holde ind til siden og færdiggøre deres ærinde FØR de kører videre frem for at gennemføre samtalen, med andres trafiksikkerhed som gidsel.

    Lige så tankevækkende er, at vi må gerne spise, drikke sodavand, ordne make-up (der er jo spejl i de fleste nye biler i solskærmen), men en mobiltelefon skulle altså være fyfy…

    T Hansen – og andre leverandører af mobiltilbehør – vil nødig have vi tager debatten, men den er absolut nødvendig når børn (og børnebørn) stiller spørgsmål til logikken i argumentationen når de gode vaner skal viderebringes.

  3. Svar

    Jeg bruger skam mit headset (og taler i øvrigt meget sjældent i telefon i bilen), men igen er jeg pricipielt modstander af alle disse mange forbud og kontrolforanstaltninger, der hele tiden kommer flere og flere af. Hvor farlig er telefonen sammenlignet med at høre radio eller en lydbog? Eller den enlige voksne, der har to-tre små børn i bilen?
    Jeg er dog med på, at vi ikke må håndholde mobilen, men man ser folk sidde og SMS’e… så er budskabet ikke gået ind.
    Jeg har set langturschauffører sidde med et tændt tv lige ved siden af rattet. Det er selvfølgelig ikke direkte forbudt, men jeg vil tro, det er langt mere trafikusikkert end at tale i telefon.
    Jeg bryder mig ikke om, at samfundet skal tænke for os – er tanken om selv at lære at tage ansvar helt utopisk? Jo mere der bliver tænkt for os, jo mindre tænker vi – det er en dum, ond cirkel.

  4. Svar

    Forskellen mellem radio og lydbøger set i forhold til telefonsamtaler ligger i noget af det hjerneforskere som Lund-Madsen også har påpeget. Når du taler i telefon er selve snakken én ting – det lydmæssige. Det distrateherende ligger i de bagvedliggende handlinger mens samtalen gennemføres. Det gælder f.eks. når du tænker tilbage på salgstallene fra sidste kvartal når du taler med din chef, eller skal redegøre for en hændelse på jobbet når sikkerhedsrepræsentanten ringer. Distraktion sker når tankerne fjernes fra det vi foretager os.

    En lydbog er helt anderledes. Vi kan sagtens tolke information mens vi kører – alle gør det jo mens vi kører når radioen er sat til at afbryde afspilningen af cd’ere når der kommer trafiknyheder. Den slags hjælper os til at omstille vores kørsel på f.eks. motorvejen, og indeholder for “normalt begavede” ikke noget distraktion fra kørslen. De fleste kan jo sagtens køre forbi en afkørsel, og får så informationen “Beregner ny rute” hvis du f.eks. kører med en Garmin GPS uden dette forårsager trafikuheld.

    Men samtidig er det en vigtig pointe du er inde på. Der kunne sagtens sidde mennesker, som IKKE kan håndtere flere ting på en gang. For dem er det så vigtigt at eliminere de faktorer som distraherer – udover en mobilsamtale.

    Men før vi nogensinde når det punkt hvor folk kender sig selv godt nok til at vide hvad der forstyrrer dem i deres kørsel er vi, desværre, nødt til at gøre noget ved de uheld der sker. Hvis vi havde ladet stå til var det endt endnu værre, og alle uheld er et uheld for meget i en tidsalder hvor ABS har flere årtier på bagen, ESP styrer hjulspin m.v.

    Faktum er nemlig at biler i dag har langt flere sikkerhedsfunktioner indbygget i bilerne end vi havde for bare tyve år siden. Det har, ifølge programmet Crash Test, gjort at folk bare kører stærkere frem for at køre bedre. Dét synes jeg er yderst tankevækkende, og vigtigt at fremhæve.

  5. Svar

    Tak for de tre kommentarer. Det var åbenbart et indlæg der gav anledning til overvejelser.

    Ingen er vel i tvivl om, at alkohol har den effekt på hjernen, at man ikke kan føre motorkøretøj ordentligt. Koncentrationen er svækket af alkoholen, og jeg synes det er fint der over tid er etableret den holdning at alkohol og bilkørsel ikke hører sammen.

    Som jeg ser det er det en tilsvarende distraherende effekt telefonsamtaler under kørsel har, især fordi rumsansen ikke virker effektivt. Og det er netop den man har brug for.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *