Naturligvis skal feedback være konstruktiv. Det indebærer, at det er muligt at tage stilling til handlingsændringer på grundlag af given feedback.
Når ledere giver medarbejdere tilbagemeldinger på deres arbejdsmæssige adfærd, er det feedback. Det hedder vist ikke længere tilbagemeldinger, men det er ellers et glimrende ord.
Når ledere leder, er lederadfærden betinget af, hvorledes lederen har lært at kommunikere – oprindeligt og efterhånden. Ledere kan have behov for tilbagemeldinger, konstruktiv feedback, på deres være- og gøremåde.
Det kan de få af Feedbackkonsulenten Annemette Kyhnau, der tilbyder at iagttage ledere – så at sige – og give dem tilbagemeldinger på deres lederrolle.
I forbindelse med disse overvejelser om feedback, er jeg kommet til at tænke på en historie, jeg hørte for mange år siden. Den handler om mødeledelse og lederadfærd i den sammenhæng. Måden lederen ledte mødet på var mildt sagt problematisk, idet det typisk viste sig, at lederens adfærd bevirkede at mødet blev uproduktivt.
Bill – som lederen hed – havde indvilget i at en konsulent kunne overvære hans møder med medarbejderne, som følge af den beskrevne konsekvens, og konsulenten havde ret til at stoppe mødet, når han fandt det fornødent. Kort efter mødets begyndelse viste Bills velkendte og vrisne adfærd sig, han var utilfreds med et eller andet. Det tog til og konsulenten stoppede ham, og sagde: “Bill, det virker som om du er vred”. Det var Bill overhovedet ikke, var svaret.
Mødet fortsatte, men det varede ikke længe før konsulenten stoppede det igen og sagde til Bill, at det faktisk virkede på ham som om han var meget vred. Det fik Bill til at banke næven i bordet og råbe at han ikke var vred.
Det fik konsulenten til at standse mødet og ved den efterfølgende samtale med Bill viste det sig hurtigt, at han ikke kendte til følelsen vrede og derfor ikke kunne forholde sig til egen vredladne adfærd. Det kunne kun hans medarbejdere.
Årsagen til at han ikke kendte vrede var en rest fra barndommen, idet han altid, når han var vred og gal over et eller andet, fik at vide af sin mor: “Bill, du er ikke vred, du er træt”.
Vi har vel alle vore rester fra barndommen, som bevirker uhensigtsmæssig adfærd, men kan vi blive lidt mere bevidste om det, er det håb forude.
Hvis du er leder og har brug for tilbagemeldinger for at blive mere bevidst om, hvordan du virker i din lederrolle vil Feedbackkonsulenten med garanti gerne hjælpe dig!
Interessant. Det er sommetider temmelig skræmmende, hvad vi mere eller mindre bevidst kan bære med os fra barndommen.
Jeg kunne dog fristes til at konkludere, at Bill ikke er gift, for hvis jeg var Bills kone, skulle jeg ret hurtigt få fortalt ham, at den form for ‘træthed’ kan jeg overhovedet ikke acceptere…
På vores arbejdsplads har vi både medarbejder- og lederfeedback, så begge parter får at vide, hvis der skulle være plads til forbedring 🙂
PS: selvfølgelig laver du andet end at se Tv2News – lød jeg anklagende? 🙂
Jeg har ingen ide om, hvorvidt Bill var gift eller ej, men utålelig må han have været. Dejligt at høre om feedback den ene og anden vej på arbejdspladsen. Ledere bliver så glade når medarbejderne roser dem!
Nej, du lød ikke det mindste anklagende, men jeg synes jeg i rigelig grad hører TV2News og det kunne være en ide at slukke for baggrundsstøjen – det var vist bare det jeg tænkte.
Jeg kan tilføje, at lederne hos os skam ikke kun bliver rost – de får læst og påskrevet, hvis det føles nødvendigt, og er der for meget på minussiden, bliver der taget fat om lederen, så der kan blive rettet op på fejlene.
Spørgeskemaet er anonymt, men selvfølgelig er man mere anonym, hvis man sidder i en større gruppe.
Der var engang, hvor ‘min’ funktion bestod af min chef og undertegnede. Det hyggede vi os en del over, både han og jeg. Vi kan heldigvis begge tåle konstruktiv kritik, så vores forhold er stadig det allerbedste 🙂